пʼятницю, 1 червня 2018 р.

Авторські освітні інтернет-ресурси (2013)

Кущ О. М. Авторські освітні інтернет-ресурси / Олег Миколайович Кущ. // Зарубіжна література в школах України. – 2014. – №12. – С. 5–6.


Хоча на сучасному етапі розвитку освіти персональні сайти або блоги вчителів – явище вже досить поширене, ставлення до них залишається неоднозначним. Що це: справа педагогів-професіоналів або вискочок; рідкість, що не заслуговує на увагу, або презентаційний майданчик сучасного педагога, що акумулює його досвід?

Щоб відповісти на це питання, необхідно розібратися, чим керуються люди, які створюють свої персональні сайти, і що це дає педагогу.

Варто відмітити, що сайт на сучасному етапі, мабуть, найзручніший інструмент для представлення будь-яких продуктів діяльності. У порівнянні з паперовим носієм, який може представити лише текст і зображення, сайт має можливість донести інформацію в мультимедійних формах. Також сайт може бути засобом педагогічної взаємодії як колективів педагогів, так і окремих учителів та учнів.

Тема даної статті – так звані «авторські» сайти, тобто сайти, які створюються і підтримуються зусиллями, часом, енергією однієї людини.

Навіщо вчителю сайт?

Ми з вами, вчителі, – активні користувачі Інтернету. Знайомство з Інтернетом у багатьох з нас було пов’язане з пошуком ресурсів з дидактичними матеріалами. І взагалі, в більшості випадків педагог розглядає Інтернет лише як джерело інформації, використовуючи його в монологічному режимі: «знайшов – завантажив – вийшов». Вступити в дискусію, залишити коментар, звернутися із запитанням – ці форми активності у мережі поки ще не є органічними для більшості (підтвердження цьому – педагогічні інтернет-спільноти, форуми, в яких кількість учасників дискусій важко назвати чисельним). Причини такої ситуації – це тема окремої розмови. Але разом з тим в останні роки намітилася явна тенденція до зростання кількості авторських учительських сайтів: все більше педагогів виявляє інтерес до цієї нової для себе справи.

На запитання «Чи потрібен учителю персональний сайт?» відповіді педагогів можуть бути діаметрально протилежними. Головні аргументи проти – невпевненість у своїй компетенції і відсутність часу на створення і підтримання сайту.

А що ж може дати вчителю створення власного сайту?

Отже, створення сайту дозволить педагогу:
   - презентувати свій педагогічний досвід великій аудиторії колег з метою отримання незалежної оцінки і порад;
   - представити портфоліо вчителя;
   - ознайомлювати з успішністю учнів їх та їхніх батьків;
   - отримати навички використання дистанційних форм навчання учнів, організовувати дистанційне навчання;
   - отримати навички інтерактивної взаємодії;
   - організовувати проектну діяльність учнів;
   - здійснювати індивідуальний підхід до учнів;
   - популяризувати творчі успіхи учнів;
   - допомагати педагогам-початківцям;
   - підвищити рівень ІКТ компетенцій;
   - обговорювати проблеми освіти;
   - консультувати і давати поради батькам учнів;
   - сприяти створенню позитивного іміджу навчального закладу;
   - привертати увагу до предмету, на прикладах показувати можливість застосування знань у подальшому житті;
   - досягати суспільного визнання;
   - брати участь у професійних конкурсах;
   - отримувати грошову винагороду за власні матеріали.
 
І це далеко не все.
 
Таким чином, ми бачимо, наскільки корисним в педагогічній діяльності може бути персональний сайт.

Приступаючи до створення

Отже, якщо ви вирішили створити свій авторський сайт, потрібно пам’ятати, що для реалізації названих вище можливостей сайт має мати продуману концепцію, чітку, прозору структуру, зручну навігацію, містити контактну інформацію для здійснення зворотного зв’язку. Дизайн сайту не повинен заважати сприйняттю інформації. Також серед важливих вимог до сайту можна виділити наступні: швидкість завантаження сторінок (не слід перевантажувати сторінки, наприклад, великою кількістю ілюстрацій), приємний дизайн, змістовність, актуальність матеріалів, частота оновлення.

Для кого створюється сайт вчителя?

Сайт може бути орієнтований на такі групи цільової аудиторії: учні, батьки учнів, керівники МО та вчителі-предметники.

1. Важливим адресатом сайту вчителя може виступати учень. Що цікавить учнів? Отримання інформації про результати навчання, розклад консультацій, домашнє завдання, спеціальну літературу, можливість пройти тестування на сайті, дистанційні заняття.

Важливо розмежувати учня «свого» (того, з ким ведеться очне навчання) і «чужого» (того, з ким учитель безпосередньо не знайомий і контактує лише через сайт). Найбільш вірогідними користувачами вчительського сайту є «свої» учні. Тут наявна нова, паралельна очній форма взаємодії «учитель-учень», яка може принести цікаві результати.

Також варто відмітити і індивідуалізацію змісту. В аудиторії перед нами сидять учні різного рівня підготовки, різного темпу засвоєння матеріалу, «сильні» і «слабкі». Диференціація завдань в умовах звичайного уроку не завжди можлива. На сайті ж можна розміщувати варіативний матеріал: для «сильних» і зацікавлених – додаткові завдання підвищеної складності, додатковий матеріал, який поглиблює і розширює зміст уроку. Для «слабких» – завдання тренувального характеру, завдання з роз’ясненнями, як виконувати, коментування помилок, варіанти завдань для виправлення результатів тощо. Що в такому разі отримуємо? Економію часу на уроці і перенос частини навчального часу в мережу.

Як відомо, у звичайному класі наявні учні й аудіального, й візуального типів сприйняття. Першим простіше сприймати матеріал на слух, іншим зручніше, якщо він представлений графічно (наприклад, на дошці). Робота на уроці часто потребує від учня переключення цих каналів (зараз слухаємо, потім обговорюємо, потім записуємо). Навіть старшокласникам важко не втратити нитку уроку і при цьому фіксувати найсуттєвіше у вигляді конспекту. Записуючи «слова», вони втрачають загальний смисл, логіку, емоційний настрій. Існування ж електронних версій матеріалів, які можна знайти на сайті вчителя, дозволить учням сфокусувати увагу на самому ході уроку, на словах вчителя та висловлюваннях однокласників і працювати продуктивніше. Слід зазначити також важливість повноцінних конспектів для учнів, які пропустили навчання через хворобу чи інші причини, дітей, які навчаються на дому.
 
Сайт вчителя може також слугувати точкою входу у освітній інтернет-простір через розміщені на сайті посилання на інші ресурси (вони можуть супроводжуватися короткими анотаціями). Це теж розширення змісту освіти, залучення додаткового навчального матеріалу, нових інформаційних джерел. Адже практичне освоєння учнями Інтернету хоча й динамічне, але все ж учнівський веб-серфінг далеко не завжди можна назвати освітньо-зорієнтованим. У такому разі вчительський сайт може виступати своєрідним інтернет-навігатором для учнів.
 
Сайт може бути також майданчиком популяризації учнівських досягнень, демонстрації продуктів їхньої діяльності. Зрозуміло, що красномовніше за все про якість роботи вчителя свідчить рівень робіт його учнів. Сайт може бути також своєрідною виставкою цих робіт у різних форматах.
 
Сайт може сприяти реалізації можливостей дистанційного навчання для дітей, які пропускають заняття (через хворобу, «спортсмени», «артисти»). Для них можна розміщувати завдання, додаткові матеріали, корисні посилання. Можна коментувати виконання цих завдань. Те ж саме можна робити і для організації індивідуальної науково-дослідницької роботи.
 
2. Наступна потенціальна група цільової аудиторії сайту вчителя – це батьки учнів. Цікавою для них може бути інформація про успішність і поведінку дитини. Але все ж батьків учнів як основних адресатів сайту викладача навряд чи можна розглядати. Для спілкування з батьками все ж таки кращими є інші форми: очна або ж телефонна. Змістова ж складова професійної діяльності теж навряд чи зацікавить батьків.
 
3. На даний момент основними користувачами вчительського сайту виступають колеги-педагоги. Що їх цікавить? Календарне планування, конспекти уроків, презентації до уроків та інші мультимедійні матеріали, дидактичні матеріали, методична література, що і становить основний контент сайтів більшості педагогів.

Основні типи вчительських сайтів

1. Сайт-візитка

Найпростіший тип сайту, своєрідне резюме. Сайт даного типу містить загальні відомості про педагога, стаж роботи, напрямки та результати діяльності, курси підвищення кваліфікації, нагороди і відзнаки тощо. Раніше таки сайти були досить розповсюдженими, але зараз поступились місце більш змістовним ресурсам.
 
2. Сайт-портфоліо

Сайт-портфоліо крім загальної інформації про вчителя та його діяльність може містити науково-методичні матеріали, презентацію педагогічного досвіду, відомості про позаурочну діяльність з предмету та навчально-матеріальну базу.

3. Предметний сайт

Найпопулярніший на даний момент тип сайту вчителя-предметника. Як правило, сайти такого типу містять різноманітні матеріали, які можуть стати у нагоді колегам. Контент розрахований не тільки на читання, а й на «скачування», іноді він частково розміщений на файлообмінниках або інших сховищах файлів. Структура сайтів визначається або видом контенту, або тематичними блоками курсу чи класно-урочною системою.
 
4. Сайт «учитель – учню»
 
Такий різновид сайтів поки що не дуже розповсюджений. Його основне призначення – ознайомлення учнів з результатами успішності і допомога у навчанні. На сторінках сайту учні можуть знайти лекції, додаткові матеріали по предмету, відеоматеріали, презентації, посилання на корисні освітні ресурси тощо.
 
5. Сайти методичних об’єднань вчителів
 
Перспективний тип вчительських сайтів. Сайти МО близькі по структурі до предметних, але наповнюються контентом, створеним різними вчителями.
 
6. Сайти класу
 
Контент таких сайтів пов'язаний, перш за все, з роботою класного керівника і життям класу.
 
7. Сайти з чужим контентом
 
Ці сайти наповнені матеріалом, узятим з інших ресурсів. На жаль, таких сайтів багато в Інтернеті.

Зрозуміло, що велика кількість ресурсів учителів-предметників є комбінованими і поєднує риси сайтів різних типів і містить найрізноманітніший контент: загальні відомості про педагога,  матеріали для колег, інформацію по предмету для учнів, новини з життя класу. Тому дана класифікація сайтів досить умовна.

Де створити сайт безкоштовно?
 
Зараз Інтернет пропонує вчителю велику кількість ресурсів та інструментів для безкоштовного створення свого сайту і використання його в освітньому процесі. Найпопулярніші з таких ресурсів серед педагогів – це uCoz та Сайти Google.
 
uCoz – платформа, яка включає в себе хостинг та систему управління сайту і дозволяє створювати доволі складні проекти навіть новачку. Система включає багато різноманітних модулів, які можна на будь-якому етапі активувати чи відключати.
 
Сайти Google – це спрощений безкоштовний хостинг з можливістю додавати інформацію з інших сервісів Google.

Висновки

Вчительських сайтів на даний момент відносно небагато (порівняно з кількістю персональних сайтів у інших галузях: мистецтві, науці). Серед головних причин можна виділити наступні. По-перше, особливості менталітету, які полягають в негласному осуді тих, хто «виставляє себе напоказ» (а створення персонального, нехай навіть професійно орієнтованого, сайту саме так може розцінюватися). Для багатьох створення вчительського сайту – показник нескромності, а думка про те, що в цьому випадку професіонал може вище котируватися на ринку праці, поки що далека від педагогічного більшості. Іншою причиною, можливо, є підсвідомий страх і невпевненість у своїй компетенції, залежність від чужої думки у вчителів. Так лише невеликий відсоток педагогів на питання «чи стали б ви створювати свій сайт?» відповідають ствердно, більшість же реагує або різким «ні», або питаннями: «А звідки у мене стільки часу, щоб робити сайт?», «А що я туди буду викладати, у мене немає нічого особливого».
 
Але все ж поступово така форма професійної діяльності, як створення персонального предметного сайту завойовує все більше прихильників, адже відкриває для педагогів нові можливості. Сайт відкриває нові можливості, стає робочим інструментом педагога і поступово починає використовуватися у навчальній діяльності: при дистанційному навчанні, при організації проектної діяльності, для організації взаємодії педагогів, учителів, батьків тощо.

Додаток. Найкращі сайти вчителів світової літератури (в алфавітному порядку прізвищ)

З думкою про учня... Персональний сайт Кодоли Валентини Іванівни (http://valyakodola.ucoz.ru/)

Сайт учителя історії та світової літератури Шендерівського НВК Корсунь-Шевченківського району Кодоли Валентини Іванівни.
 
«Ви Вчитель і знаходитесь у творчому пошуку? Тоді я Вас запрошую до співпраці! А ти мій учень і хочеш більше знати?  Для себе тут ти знайдеш багато корисної інформації!»

MySvitLit. Сайт Тетяни Федорівни Кричфалушій (http://mysvitlit.at.ua/)


Сайт учителя світової літератури і російської мови Кричівської ЗОШ І-ІІІ ступенів Тячівського району Закарпатської області Кричфалушій Тетяни Федорівни.
 
«Цей проект створений для вчителів світової літератури, для учнів та батьків. Корисним він буде і для студентів гуманітарних вузів. Ви знайдете тут матеріали для планування, готові авторські розробки уроків і сценарії позакласних заходів із світової літератури, проектні роботи, презентації, творчі роботи обдарованих школярів, матеріали з досвіду роботи з обдарованими дітьми. Інструктивно-нормативні документи, навчальні програми, корисні дрібнички, нестандартні уроки та ситуації, тестові технології на уроках світової літератури – все це містить «методичний порадник». До Ваших послуг аудіо- та відеотека (для скачування). Учні можуть пройти тестування на сайті (5-11 класи), подивитися онлайн фільми за творами, що вивчаються. Є методична література з предмету, потрібні матеріали класному керівнику та багато іншого. Найвибагливіші читачі відкриють для себе світ поезії. Бажаючі матимуть можливість познайомитися із Закарпаттям (Закарпаття у дзеркалі літератури), з фольклором краю (легенди, казки та коломийки, народні пісні).
 
Щоб знайти  потрібний Вам матеріал, подивіться карту сайту, скористайтеся хмаринкою тегів та пошуком по сайту.  Якщо є питання, зареєстровані користувачі можуть звертатися письмово».

Зарубіжник. Сайт Рахнянської Наталі Федорівни (http://fedorovna.ucoz.ru/)

Сайт учителя світової літератури та російської мови ЗОШ І-ІІІ ст. №3 м. Ладижина Вінницької області Рахнянської Наталі Федорівни.

«Даний проект буде цікавий учителям світової літератури і російської мови. Тут ви знайдете розробки уроків, презентації до них, фільми за творами зарубіжних письменників, документальні фільми відповідної тематики, матеріали до планування  з даних предметів.
 
Учням теж буде корисним цей сайт. Для вас тут є матеріали для підготовки до тематичних заліків, зразки тестових завдань, кращі творчі роботи. Також ви зможете полюбуватися собою та своїми друзями.
 
Батьки теж знайдуть тут сторінку для себе. Якщо вам цікаво знати, що вивчають ваші діти, як їм у цьому допомогти, які вимоги до предметів».

Література та мистецтво (http://iskustvo-i-lit.ucoz.ru/)

Сайт учителя російської мови, світової літератури та художньої культури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 м. Славутича Київської області Турчиної Світлани Леонідівни.
 
«За роки роботи у  школі у мене з’явилася скарбничка, на мій погляд, цікавого матеріалу, котрим хочеться поділитися. Це конспекти уроків, презентації, завдання для перевірки знань з російської мови, світової літератури та художньої культури, банк відеоматеріалів, які я демонструю своїм учням на уроках для кращого засвоєння знань, сценарії позакласних заходів. У «Методичній скарбничці» також можна знайти матеріали для роботи методичного об’єднання учителів. Буду щаслива, якщо зможу комусь допомогти.
 
Усі конспекти уроків, сценарії заходів, завдання для контролю знань на сайті авторські».

Світ літератури. Сайт Химинець Адріани Арпадівни (http://svitliteraturu.ucoz.ua/)

Сайт учителя світової літератури, російської мови Мукачівської ЗОШ І-ІІІ ст. № 20, викладача дитячої літератури ГПК МДУ Химинець Адріани Арпадівни.
 
«На сайті можна знайти  матеріали для підготовки і проведення уроків із світової літератури, російської мови, дитячої літератури: методичні рекомендації, конспекти уроків, опорні схеми-конспекти, презентації, відео до уроків та позакласних заходів. Матеріали допоможуть учням, студентам педагогічних коледжів підготуватися до навчальних занять, а вчителям до творчих уроків».

Тобі, учителю... (http://hmelena.ucoz.ru/)

Сайт учителя-методиста світової літератури Красноріченської ЗОШ Кремінського району Луганської області Хмельницької Олени Леонідівни.
 
«Цей сайт створено для вчителів світової літератури, класних керівників, педагогів-організаторів, всіх, кому не байдуже, кому цікаво, хто прагне творчості і пізнання! Розробки уроків, статті, виступи, презентації, шкільні свята.
 
У розділі «Мої файли» розміщені переважно розробки уроків, сценарії свят, презентації. На  «Форумі»  ви знайдете статті, виступи, допоміжні матеріали, презентації до виховних годин. У розділі «Завтра на урок» форуму є багато цікавої інформації для якісної підготовки до уроків».

Немає коментарів:

Дописати коментар