четвер, 7 червня 2018 р.

Упровадження Освітньої програми Вікіпедії в ліцеї «Політ»

Кущ О. Упровадження освітньої програми Вікіпедії в ліцеї «Політ» / Олег Кущ // Всесвітня література в сучасній школі. - 2017. - № 3. - С. 3-5.

Кущ О. Упровадження Освітньої програми Вікіпедії в ліцеї «Політ» / Олег Кущ // Збірник статей П’ятої міжнародної науково-методичної конференції «Практична медіаграмотність: міжнародний досвід та українські перспективи» / Олег Кущ. – Київ: Центр Вільної Преси, Академія української преси, 2017. – С. 205–209.


Упровадження Освітньої програми Вікіпедії в ліцеї «Політ»

Кущ Олег Миколайович

Розглянута проблема впровадження освітньої програми Вікіпедії в загальноосвітніх навчальних закладах. На прикладі вікі-курсу в ліцеї «Політ» висвітлені деякі можливі шляхи її реалізації.

Ключові слова: Вікіпедія, освітня програма Вікіпедії, освітній вікі-курс, компетентнісний підхід.

Внедрение образовательной программы Википедии в лицее «Політ»

Кущ Олег Николаевич

Рассматривается проблема внедрения образовательной программы Википедии в общеобразовательных учебных заведениях. На примере вики-курса в лицее «Політ» раскрыты некоторые возможные пути её реализации. 

Ключевые слова: Википедия, образовательная программа Википедии, вики-курс, компетентностный подход.

The implementation of the Wikipedia Education Program in "Polit" Lyceum

Oleh Kushch

The problem of implementation the Wikipedia Educational Program in secondary schools has been considered. Some possible ways of its implementation have been introduced based on the example of the wiki-course in "Polit" Lyceum.

Key words: Wikipedia, Wikipedia Education Program, educational wiki-course, competency-based approach.

Вікіпедія є одним із найпопулярніших сайтів у світі, а Українська Вікіпедія – головним україномовним джерелом інформації і, взагалі, найбільшим осередком української мови в Інтернеті. Розвиток національної Вікіпедії є засобом збереження й розвитку рідної мови, підвищення освіченості її носіїв, важливим чинником подолання мовного колоніалізму, репрезентації власне українського погляду на світ й на Україну.

До речі, розуміння важливості розвитку національної Вікіпедії є й у влади. Так, наприклад, у січні 2016 року з нагоди 12-річчя Української Вікіпедії Президент України Петро Порошенко звернувся до суспільства із закликом наповнювати Українську Вікіпедію [1]. У квітні того ж року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман закликав до суспільної дискусії про те, «як долучити до створення якісної української Вікіпедії волонтерів, студентів, науковців», і запропонував державну допомогу в здійсненні проекту, «який сприятиме популяризації української мови в еру цифрових технологій» [2]. У січні 2017 року з нагоди 13-річчя Української Вікіпедії Володимир Гройсман підтримав пропозиції громадськості й доручив органам виконавчої влади сприяти розвитку україномовного розділу Вікіпедії, у тому числі й через систему освіти [3].

Освітня програма Вікіпедії — міжнародна програма з поширення практики написання статей у Вікіпедії як форми самостійної роботи студентів або учнів у навчальних закладах.

Мета освітньої програми – залучення учнів та студентів до написання статей в Українську Вікіпедію та до роботи в інших проектах Фонду Вікімедіа, що сприяє популяризації наукових знань в українському суспільстві та розвиткові української мови й культури.

Мотивуючими чинниками як для учнів, так і для вчителя є наступні:

1. Суспільні. Редагування Української Вікіпедії має суспільну значущість, адже часто в Інтернеті бракує інформації українською мовою, і українці змушені звертатися до іншомовних джерел (у більшості випадків – російськомовних). Написання статті у Вікіпедії замість традиційного реферату дає учню можливість не просто виконати роботу «на оцінку», а й одночасно залишити після себе щось корисне для суспільства. Адже текст, який він напише, бачитиме уже не тільки вчитель, а значно ширше коло людей.

2. Професійні. Учителю Вікіпедія дає можливість урізноманітнити навчальний процес та формувати мовленнєву, дослідницьку та інформаційну компетентності. Крім того, у Вікіпедії слідкують за дотримання авторського права. Якщо якийсь учень завантажить взятий із іншого сайту текст, таку статтю найімовірніше вилучать адміністратори. Отже, у вчителя з’являються додаткові помічники для перевірки.

3. Особисті. Ім'я (або псевдонім) кожного автора статті фіксується у її історії редагувань, що забезпечує студенту можливість позитивно зарекомендувати себе у майбутньому. Редагуючи Вікіпедію, учень залучається до великої спільноти освічених та цікавих людей.  Також редагування Вікіпедії – це задоволення.

Для того, щоб долучитися до освітньої програми, бажано пройти тренінг, які проводять волонтери освітньої програми ГО «Вікімедіа Україна», або надіслати листа на скриньку board@wikimedia.in.ua. Після цього вчителю буде надано доступ до інструментів освітньої програми: він зможе створити інтерактивну сторінку курсів у службовому просторі Вікіпедії.

Освітній курс розрахований на будь-який термін (місяць, семестр, навчальний рік). Інструкторів курсу може бути декілька, не обов’язково з одного закладу і не обов’язково вчителі. Також до курсу приєднуються онлайн-добровольці зі спільноти Вікіпедії. Себе та свої статті до курсу учні можуть додавати самостійно або з допомогою вчителя. Вкладка «Переглянути діяльність» дасть можливість відслідковувати внесок, який роблять учні у статті Вікіпедії, а також допоможе координувати їхні дії між собою та зі спільнотою Вікіпедії. Освітній курс може не бути прив’язаний до конкретного навчального предмета, а охоплювати широке коло тем. За роботу у Вікіпедії учні отримують бали, як і за традиційні реферати або презентації. Завдання можуть бути не лише індивідуальними, а й колективними: наприклад, описати різні аспекти великої за обсягом теми, самостійно координуючи між собою роботу. Викладач зможе оцінити редагування кожного студента, навіть якщо кілька людей редагували одну статтю. Редагувати Вікіпедію учні можуть як удома, так і безпосередньо під час уроку, якщо це дозволяє оснащення кабінету. Останнім часом навіть з’явився термін для позначення такої форми уроку – «вікіурок». Доречним є також залучення викладачів інших предметів для формування переліку необхідних для написання статей. Корисною буде і співпраця з учителями інформатики, які можуть ознайомити учнів з основами вікірозмітки.

Основні етапи проведення курсу (коротко):
1. Створення курсу. Складання орієнтовного переліку статей для створення та доповнення.
2. Знайомство учнів з Вікіпедією. Мотивація діяльності. Створення облікового запису.
3. Ознайомлення з основними правилами і настановами Вікіпедії.
4. Ознайомлення з основами редагування та створення статей.
5. Створення та редагування статей.
6. Ілюстрування статей.
7. Підбиття підсумків.

Можливі види діяльності учнів у Вікіпедії:
1. Редагування статей.
2. Створення нових статей.
3. Вичитка статей та виправлення помилок.
4. Ілюстрування статей.
5. Переклад статей з інших мовних розділів.
6. Участь у конкурсах написання статей та фотоконкурсах.
7. Робота в інших проектах Фонду Вікімедіа: Вікісловник,  Вікіцитати тощо.

Перспективним напрямком вікі-діяльності є краєзнавчий. В Українській Вікіпедії є статті про всі населені пункти України, але багато з них є такими, що потребують доповнення та редагування. Також учні можуть писати, доповнювати та ілюструвати статті про вулиці та площі, навчальні та лікарняні заклади, культурні та природні пам’ятки тощо. До речі, Фондом Вікімедіа щорічно проводяться фотоконкурси «Вікі любить Землю» та «Вікі любить пам'ятки». Можна писати статті й про видатні постаті свого краю, але при цьому обов’язково треба пам’ятати про «критерії значимості» осіб.

Перший освітній вікі-курс в ліцеї «Політ» (Полтавська обласна спеціалізована школа-інтернат ІІ-ІІІ ступенів з поглибленим вивченням окремих предметів та курсів при Кременчуцькому педагогічному коледжі імені А. С. Макаренка) розпочався у вересні 2016 року і тривав до травня 2017 року [4].  Протягом усього навчального року учні могли додавати себе до курсу.

Учням був запропонований список статей із зарубіжної літератури, які відсутні в Українській Вікіпедії або є лише заготовками. Водночас для більшого зацікавлення я не обмежував їх лише літературною тематикою.

Підсумки діяльності курсу наступні:
- взяли участь – 43 (переважно учні 9-х класів);
- започатковано – 249 статей;
- суттєво доповнені – більше 40 статей.
Вікікурс в ліцеї «Політ». Створені статті (2016—2017 н. р.)

Зрозуміло, не кожен учень із перших спроб може створити якісну енциклопедичну статтю: як і у випадку з традиційними учнівськими творами є проблеми і зі змістом, і з мовним оформленням. Наявні й інші недоліки й недоробки, серед яких найчастішими є наступні:
1) помилки при виборі назви статті;
2) відсутність посилань на статтю з інших статей;
3) відсутність категоризації;
4) помилки при оформленні джерел та приміток або ж відсутність списку джерел;
5) відсутність «карток»;
6) відсутність вікіфікації;
7) плагіат;
8) недосконалий переклад;
9) помилки при визначенні значимості.

Але ж Вікіпедія – це безперервний процес, тому статті, якщо вони мають енциклопедичну цінність, достатньо швидко допрацьовуються спільнотою або ж самим учителем. До того ж учасниками вікі-курсу в ліцеї «Політ» є в переважній більшості учні 9-х класів, тому для вдосконалення навичок роботи у Вікіпедії попереду є ще більше двох років.

У планах: залучення учнів до участі у тематичних тижнях, фотоконкурсах «Вікі любить Землю» та «Вікі любить пам'ятки», активізація роботи з розміщенням краєзнавчих матеріалів у Вікіпедії, завантаження файлів на Вікісховище та ілюстрування статей.

Отже, впровадження Освітньої програми Вікіпедії дійсно приносить суспільну користь і сприяє формуванню мовленнєвої, дослідницької та інформаційної компетентностей учнів.

Джерела

1. Порошенко закликав наповнювати українську Вікіпедію [Електронний ресурс] // Західна інформаційна корпорація. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: http://zik.ua/news/2016/01/30/poroshenko_zaklykav_napovnyuvaty_ukrainsku_vikipediyu_667656.
2. Залучити до покращення української Wikipedia політик пропонує студентів та волонтерів [Електронний ресурс] // ТСН. – 2016. – Режим доступу до ресурсу: https://tsn.ua/politika/po-novomu-skoro-i-u-wikipedia-groysman-vizmetsya-za-ukrayinsku-versiyu-saytu-627702.html?authstate=6.
3. Прем'єр-міністр України доручив органам виконавчої влади сприяти розвитку україномовного розділу Вікіпедії [Електронний ресурс] // Урядовий портал. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: http://www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=249657731.
4. Ліцей «Політ»/Освітній вікікурс 2016-2017 (І-ІІ семестри) [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – 2017. – Режим доступу до ресурсу: https://uk.wikipedia.org/wiki/Освітня_програма:Ліцей_«Політ»/Освітній_вікікурс_2016-2017_(І-ІІ_семестри).

Немає коментарів:

Дописати коментар