четвер, 12 грудня 2019 р.

Світовий досвід упровадження Освітньої програми Вікіпедії

Кущ О. М. Світовий досвід упровадження Освітньої програми Вікіпедії / Олег Миколайович Кущ.  // Постметодика. – 2018. – №1. С. 24-28.

Світовий досвід упровадження Освітньої програми Вікіпедії

Розглядається світовий досвід упровадження Освітньої програми Вікіпедії в навчальний процес закладів загальної середньої та вищої освіти. Визначаються специфічні форми реалізації програми в різних країнах.

Ключові слова: Вікіпедія, Освітня програма Вікіпедії, освітній вікікурс, міжнародний досвід.

Кущ Олег Николаевич

Мировой опыт внедрения Образовательной программы Википедии

Рассматривается мировой опыт внедрения Образовательной программы Википедии в учебный процесс учреждений общего среднего и высшего образования. Определяются специфические формы реализации программы в разных странах.

Ключевые слова: Википедия, Образовательная программа Википедии, викикурс, международный опыт.

Oleh Kushch

The introduction of the Wikipedia Educational Program Worldwide

The introduction of the Wikipedia Educational Program Worldwide is examined within the educational process of secondary and higher educational establishments. The implementation of this program in different countries is also analyzed.

Key words: Wikipedia, Wikipedia Education Program, educational wiki-course, international experience.

Постановка проблеми. Українська Вікіпедія наразі є головним україномовним джерелом інформації і, взагалі, найбільшим осередком української мови в Інтернеті. Розвиток національної Вікіпедії є засобом збереження й розвитку рідної мови, підвищення освіченості її носіїв, важливим чинником подолання мовного колоніалізму, репрезентації власне українського погляду на світ та на Україну.

Розуміння важливості розвитку національної Вікіпедії є й у влади. Так, наприклад, у січні 2016 року з нагоди 12-річчя Української Вікіпедії Президент України Петро Порошенко звернувся до суспільства із закликом наповнювати Українську Вікіпедію [9]. У квітні того ж року прем'єр-міністр України Володимир Гройсман закликав до суспільної дискусії про те, «як долучити до створення якісної української Вікіпедії волонтерів, студентів, науковців», і запропонував державну допомогу в здійсненні проекту, «який сприятиме популяризації української мови в еру цифрових технологій» [4]. У січні 2017 року з нагоди 13-річчя Української Вікіпедії Володимир Гройсман підтримав пропозиції громадськості й доручив органам виконавчої влади сприяти розвитку україномовного розділу Вікіпедії, у тому числі й через систему освіти [10].

Розвиткові національних Вікіпедій покликана сприяти Освітня програма Вікіпедії — міжнародна програма з поширення практики написання статей у Вікіпедії як форми самостійної роботи студентів або учнів у навчальних закладах.

Мета освітньої програми — залучення учнів та студентів до написання статей у Вікіпедію та до роботи в інших проектах фонду «Вікімедіа», що сприяє популяризації наукових знань у суспільстві та розвиткові національних мов та культур.

Аналіз останніх досліджень і публікацій. Інформація про Освітню програму Вікіпедії та про стратегії та форми її впровадження в різних країнах міститься на сайті фонду «Вікімедіа» (Wikimedia Foundation) та на сайті Outreach Wiki. Мультимедійні матеріали (фотографії, відео, презентації) розміщені на Вікісховищі у відповідній категорії. Інформація про Освітню програму в Україні представлена на офіційному сайті та офіційному блозі ГО «Вікімедіа Україна». Теорія вікідидактики та практичний досвід упровадження освітньої програми в Україні висвітлюється у працях Світлани Дячок, Валентини Кодоли, Олега Куща, Ганни Онкович.

Метою статті є висвітлення світового досвіду впровадження Освітньої програми Вікіпедії.

Виклад основного матеріалу. Старт Освітньої програми в Англійські Вікіпедії припадає на 2005 рік. З того часу до програми долучилася 91 країна, учасники редагують 50 мовних розділів.

Так у Сербії Вікіпедія використовується в освіті з 2006 року. За цей період до програми долучилися 120 педагогів, 25 волонтерів, були задіяні 20 шкіл та 16 вишів. Учасниками курсів стали 3200 учнів та студентів, які писали статті та перекладали з інших мовних розділів. Усього було створено 3300 нових статей. Також було проведено 13 семінарів з професійного розвитку, розрахованих як на початковий, так і на середній рівень вмінь роботи з Вікіпедією. Учасниками цих семінарів стали майже 350 вчителів та викладачів. Здійснюється також інформування вчителів щодо можливостей використання Вікіпедії в навчальному процесі.

Освітня програма Вікіпедії в Німеччині реалізується з 2010 року. За цей період було реалізовано багато проектів: «Вікіпедія в школі», «Робоча група Вікіпедії», «Програма університету», «Конференція відкритих освітніх ресурсів», «Альянс відкритої освіти», «Картографування OER – спільне створення безкоштовних навчальних матеріалів», «Програма стипендіатів відкритої науки». Останній проект, який реалізується у 2016-2017 роках, спрямований на навчання молодих вчених за принципами та практикою відкритої науки. У 2016 році в ньому були задіяні 10 стипендіатів та 5 керівників.

Ізраїль. Вікімедкурс у Тель-Авівському університеті (2014)
Ізраїль. Вікімедкурс у Тель-Авівському університеті (2014), © Esh77, CC-BY-SA 3.0

В Ізраїлі з 2011 року Освітня програма, до якої долучилися вже більше 1000 педагогів та близько 3000 студенів, а також 50 волонтерів (онлайнових та очних), впроваджується у вишах, а з 2013 року – у середніх школах. Студенти та учні створюють нові та покращують вже існуючі статті івритом та арабською мовою, працюють із зображеннями. Так, наприклад, з 2014 року в Тель-Авівському університеті (Tel Aviv University) діє Вікімедкурс: майбутні лікарі пишуть та редагують статті на медичну тематику. Така діяльність має велике суспільне значення, адже люди, шукаючи інформацію про хвороби та ліки в Інтернеті, часто звертаються саме до Вікіпедії, тому важливо, щоб ця інформація була надана та перевірена саме професіоналами. В межах Вікімедкурсу вже створено 148 статей та 484 відредаговано.

Освітня програма в Індії впроваджується з 2011 року. За період, що минув, до програми приєдналися близько 40 педагогів та 50 волонтерів, учасниками стали близько 2500 студентів. Так в Університеті Христа в Бенгалуру (Christ University) студенти розробляють політики функціонування індійських вікіпроектів та пишуть статті різними мовами Індії: 475 учасників – мовою каннада, 498 – гінді, 223 – санскритом. У медичному коледжі Smt. B.K. Shah в місті Вадодара (Smt. B.K. Shah Medical Institute) близько 200 студентів пишуть та доповнюють статті Англійської Вікіпедії з оториноларингології.

Освітня програма Вікіпедії в Чехії теж бере початок 2011 року. За цей час були задіяні 60 педагогів та 10 волонтерів і освітніх менеджерів. Лише протягом 2015-2016 навчального року 559 студентів стали учасниками проекту «Студенти пишуть Вікіпедію». Цікавим є також проект «Літні люди пишуть Вікіпедію», в рамках якого протягом 2014-2016 років було проведено 30 курсів у 9 містах. 250 учасників цього проекту створили та доповнили 280 статей у Чеській Вікіпедії. Також до програми приєдналися 5 бібліотекарів з досвідом редагування Вікіпедії, які самостійно організовували та проводили курси. У трьох містах Чехії працюють вікіклуби: у Брно (з березня 2016), у Празі (з травня 2016), у Чеській Липі (з березня 2017). Цільовою групою іншого проекту – «Навчайте (з) Вікі» (Teach (with) Wiki) є вчителі початкової та середньої школи. Цей проект покликаний залучати нових вікіпедистів, розвивати навички критичного мислення та цифрової грамотності, а також зробити Вікіпедію «другом» учителя. Ведеться співпраця з Міністерством освіти щодо створення сертифікованого курсу для вчителів по використанню Вікіпедії в навчальному процесі.

Швеція. Вікітренінг у Скандинавському музеї (2016)
Швеція. Вікітренінг у Скандинавському музеї (2016), © Sara Mörtsell, CC-BY-SA-4.0

Старт Освітньої програми у Швеції припадає на 2012 рік. Щороку проводиться 10-14 вікікурсів, у яких були задіяні близько 1000 студентів (майже 60% з них становлять жінки). Перевага віддається груповій роботі над статтями. Так під час курсів 2015 року було створено та суттєво вдосконалено 124 статті, 2016 року – 197. Також у 2016-2017 навчальному році тривала співпраця із Скандинавським музеєм у Стокгольмі (Nordic Museum), до якої долучилися 16 учнів останнього року середньої школи та 6 вчителів з 5 швецьких шкіл. Створений ними внесок базується на колекціях музею, включаючи завантажені зображення. Подібні стратегічні партнерства засвідчують дієвість Освітньої програми Вікіпедії для загальної середньої освіти. Також у 2016 році практика роботи з Вікіпедією ввійшла до курсу з наукової комунікації підготовки наукових кадрів в аспірантурі (співробітництво експертів у різних галузях, підготовка комплексних видань). Працювати з Вікіпедією навчалися більше 90 аспірантів.

Освітня програма Вікіпедії на Тайвані стартувала 2012 року. Співпраця ведеться з 15 викладачами, мобілізовано 10 волонтерів. Було проведено 3 заходи. Результатами стали близько 200 створених статей та близько 100 завантажених медіафайлів. Діяльність програми в Національному університеті Тайваню (National Taiwan University), до якої залучено близько 20 студентів, спрямована на створення нових статей, організацію спільноти та налагодження  контактів з професорським складом. В Університеті Тцу Чі (Tzu Chi University) програма використовується при викладанні курсу перекладу: однією із обов’язкових студентських робіт є переклад статті з англійською Вікіпедії китайською мовою.

Вірменія. Літній Вікітабір (2017)
Вірменія. Літній Вікітабір (2017), © Beko, CC-BY-SA-4.0

Цікавим є досвід реалізації Освітньої програми у Вірменії. Влітку 2014 року свою діяльність розпочав «Вікітабір», учасниками якого стали учні старших класів та студенти різних вишів. З того часу вікітабори були проведені кілька разів, у них почали брати участь і представники інших країн та мовних розділів Вікіпедії. Організація «Вікімедіа Вірменія» також заснувала вікіклуби в кількох містах і селах: Єревані, Ґюмрі, Аштараку, Апарані, Єгварді, Ванадзорі, Степанакерті та інших. На цей момент діє 11 вікіклубів, до Освітньої програми приєдналися 20 шкіл та 2 університети. 2016 року під час проведення «Зимового вікітабору» в селищі Агверан протягом п’яти днів (6-10 січня) учасники з трьох країн створили 774 статті у Вірменській та 105 у Грузинській Вікіпедіях. Також було створено 2372 словникові статті у Вірменському Вікісловнику.

В Аргентині Освітня програма стартувала 2014 року і впроваджується на всіх рівнях системи освіти, починаючи з початкової школи. За цей період до програми було залучено 2272 педагога та 80 волонтерів, учасниками програми стали 3275 учнів та студентів. В рамках Освітньої програми було написана, перекладена або доповнена 1881 стаття. Були організовані масові відкриті онлайн-курси, результатом діяльності яких стали 4 вікімости, 607 учасників, 1169 створених та покращених статей. Результатом ще одного проекту організації «Вікімедіа Аргентина» зі студентами вишів – Wikilesa – стали 78 створених та покращених статей на тему захисту прав людини. Регулярно проводяться конкурси для залучення до Освітньої програми нових учасників, орієнтовані на ланку середньої освіти. Вони присвячені культурним пам’яткам. Учасниками цих конкурсів уже стали 285 учнів з 31 школи (17 з яких – сільські). Результатом їхньої участі є 283 нових зображення на Вікісховищі та 172 проілюстровані статті.

У Норвегії Освітня програма працює з 2015 року. Вихідним пунктом роботи став гендерний розрив у Вікіпедії (як у тематиці статей Вікіпедії, так і в складі самої вікіспільноти). Першими заходами стали курси в бібліотеці, відкриті для всіх. Пізніше фокус був перенесений на курси для конкретних цільових груп. До норвезької Освітньої програми вже долучилися 20 педагогів і бібліотекарів, 250 студентів та 10 волонтерів вікіспільноти. Так, наприклад, студенти магістратури з історії та археології створюють та редагують статті, пов’язані з темами їхніх дисертаційних робіт. Цей напрямок Освітньої програми, в якому задіяні 20-50 студентів кожного семестру, розвивається з 2015 року. Серед проектів 2017 року можна виділити й вікікурс Національної академії мистецтв в Осло (Oslo National Academy of the Arts), у фокусі якого знаходиться перехрестя тем «Мистецтво» та «Жінки». У Норвезькому університеті природничих та технічних наук у Тронхеймі (Norwegian University of Science and Technology) на відділенні педагогічної освіти досліджується проблема «Як включити Вікіпедію в навчальний процес старшої школи?»

В Україні Освітня програма діє з 2013 року. В рамках програми ГО «Вікімедіа Україна» була реалізована ціла низка проектів: вікітренінги для вчителів та викладачів вишів у різних містах України, «круглі столи» для педагогів, вікімарафони, вікіпроекти з вишами, вікікурси в навчальних закладах. Зацікавлені в розвитку Української Вікіпедії педагоги, студенти та учні  забезпечені посібниками з редагування та ілюстрування Вікіпедії. У 2015 році для координації співпраці спільноти української Вікіпедії, викладачів та студентів Навчально-наукового інституту історії, етнології та правознавства імені О. М. Лазаревського Чернігівського національного педагогічного університету імені Т. Г. Шевченка та ГО «Вікімедіа Україна» у Чернігові було створено  «ВікіСтудію» (координатор – Микола Приходько). У Кременчуці з 2016 року діють Освітні вікікурси в ліцеї «Політ» при Кременчуцькому педагогічному коледжі імені А. С. Макаренка. За перший рік діяльності курсів учні ліцею (переважно дев’ятикласники) створили 249 статей в Українській Вікіпедії. Активно впроваджують Освітню програму й вчителі сільських шкіл: В. І. Кодола в Шендерівському НВК Корсунь-Шевченківського району Черкаської області, С. О. Дячок у Колиндянській ЗОШ І-ІІІ ст. Чортківського району Тернопільської області.

Висновки. Отже, в різних країнах світу вже накопичений значний досвід використання можливостей Вікіпедії та інших проектів фонду «Вікімедіа» в навчальному процесі, який засвідчує, що редагування Вікіпедії має суспільну значущість, дає можливість педагогу урізноманітнити навчальний процес, вчити інформаційній грамотності, критичному мисленню, викладу інформації, а учню або студенту – отримати задоволення від навчання та позитивно зарекомендувати себе у майбутньому. Також редагування Вікіпедії забезпечує розвиток ключових компетентностей, визначених у Державному стандарті базової і повної загальної середньої освіти: громадянської, загальнокультурної, інформаційно-комунікаційної, міжпредметної, проектно-технологічної, соціальної.

ДЖЕРЕЛА

1. Wikipedia Education Program [Електронний ресурс] // Wikimedia Commons. – Режим доступу : https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Wikipedia_Education_Program.
2. Wikipedia Education Program [Електронний ресурс] // Wikimedia Foundation. – Режим доступу : https://wikimediafoundation.org/wiki/Wikipedia_Education_Program.
3. Вікікурси в ліцеї «Політ» [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – 2017. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Вікіпедія:Проект:Вікікурси_в_ліцеї_«Політ».
4. Залучити до покращення української Wikipedia політик пропонує студентів та волонтерів [Електронний ресурс] // ТСН. – 2016. – Режим доступу : https://tsn.ua/politika/po-novomu-skoro-i-u-wikipedia-groysman-vizmetsya-za-ukrayinsku-versiyu-saytu-627702.html?authstate=6.
5. Освіта [Електронний ресурс] // Outreach Wiki. – Режим доступу : https://outreach.wikimedia.org/wiki/Education/uk.
6. Освіта [Електронний ресурс] // Вікімедіа Україна. Блог громадської організації. – Режим доступу : https://wikimediaukraine.wordpress.com/tag/освіта/.
7. Освітня програма Вікіпедії [Електронний ресурс] // Вікімедіа Україна. – Режим доступу : https://ua.wikimedia.org/wiki/Освітня_програма_Вікіпедії.
8. Освітня програма Вікіпедії [Електронний ресурс] // Вікіпедія. – Режим доступу : https://uk.wikipedia.org/wiki/Вікіпедія:Освітня_програма_Вікіпедії.
9. Порошенко закликав наповнювати українську Вікіпедію [Електронний ресурс] // Західна інформаційна корпорація. – 2016. – Режим доступу : http://zik.ua/news/2016/01/30/poroshenko_zaklykav_napovnyuvaty_ukrainsku_vikipediyu_667656.
10. Прем'єр-міністр України доручив органам виконавчої влади сприяти розвитку україномовного розділу Вікіпедії [Електронний ресурс] // Урядовий портал. – 2017. – Режим доступу : http://www.kmu.gov.ua/control/publish/article?art_id=249657731.

Немає коментарів:

Дописати коментар