четвер, 17 жовтня 2019 р.

Запитання та завдання для самоконтролю (за темами)

Запитання та завдання для самоконтролю за темами програми.

І. Медіаосвіта як навчальна дисципліна

o Дайте визначення поняття «медіа».
o Що таке «медіаосвіта»?
o Які основні галузі медіаосвіти?
o Коли виник термін «медіаосвіта»? Коли і де почали навчання медіаосвіти?
o Чим відрізняються поняття «медіаосвіта» та «медіапедагогіка»?
o З якими навчальними дисциплінами пов’язана медіаосвіта? Яким чином?
o Дайте визначення «медіаграмотності», чим вона відрізняється від медіаосвіти?
o В чому полягають мета і завдання медіаосвіти?
o У чому полягає актуальність медіаосвіти? (Назвати основні причини актуальності).
o Які навички необхідні людині в сучасному інформаційному суспільстві?
o Яким чином відбувається процес упровадження медіаосвіти в Україні?
o Назвіть причини введення у вітчизняну систему освіти навчальної дисципліни «Медіаосвіта/Медіаграмотність».
o Обґрунтуйте необхідність медіаосвіти в процесі підготовки педагогічних та науково-педагогічних працівників.
o Як класифікуються сучасні медіа за соціально-педагогічними критеріями?
o Які міжнародні нормативно-правові акти гарантують права людини щодо свободи переконань та свободи одержувати і поширювати інформацію незалежно від державних кордонів?
o Які законодавчі та нормативно-правові акти України забезпечують вільний доступ до інформації щодо соціального, духовного, морального, культурного розвитку особи?

ІІ. Загальне поняття про медіа

o Що таке комунікації? Які є види комунікації?
o Чи тотожні поняття «спілкування» та «комунікація». Обґрунтуйте відповідь.
o Дайте визначення масовій комунікації. Розкрийте її соціальну природу.
o Наведіть приклади каналів масової комунікації.
o Схарактеризуйте роль технічних засобів у масовій комунікації.
o Як впливає на масову комунікацію прогрес у галузі технологій?
o Що таке мас-медіа?
o Як співвідносяться поняття «засоби масової інформації» та «засоби масової комунікації». Обґрунтуйте відповідь.
o Визначте основні функції мас-медіа.
o Як можна визначити поняття «інформація»?
o Що таке соціальна інформація?
o В чому значення інформації в журналістиці?
o Дайте визначення поняття «ефекти масової комунікації» («ефекти мас-медіа»).
o Сформулюйте теорію стереотипів.
o Сформулюйте теорію когнітивного дисонансу.
o Сформулюйте теорію користі та задоволення.
o Сформулюйте теорію спіралі мовчання.
o У чому полягає значення свободи преси?
o Сформулюйте теорію порядку денного Макса Мак-Комбса і Дональда Шоу.
o Сформулюйте теорію гейткіперів Курта Левіна.
o Дайте визначення поняття «інтелектуальна власність». Яке значення воно має в медіапросторі?
o Дайте визначення понять «авторське право» та «суміжні права». Наведіть прикладів об’єктів авторського права та суміжних прав.
o Які чинники обумовили охорону авторських прав на законодавчому рівні?
o Коли і чому в медіапросторі виникли об’єкти та суб’єкти суміжних прав?
o Який економічний ефект дає легальне використання інтелектуальної власності?
o Визначте основні етапи розвитку авторського права та суміжних прав у медіапросторі.
o Що таке «роялті»?
o Схарактеризуйте стан дотримання авторського права в Інтернеті.
o Яким чином в Україні захищають авторські й суміжні права?
o Визначте основні причини порушень авторських прав в Україні?
o Чому медіапіратство стримує розвиток медіапростору?
o У  чому полягають негативні наслідки випуску та збуту підробок медіапродукції?
o Яка юридична відповідальність передбачена чинним законодавством України за порушення авторського права і суміжних прав?
o Що таке академічна доброчесність? Яким чином вона пов’язана з поняттям авторського права?
o Дайте визначення понять «вільний твір» та «вільна ліцензія».
o Що таке «суспільне надбання»?
o Що таке «свобода панорами»?
o До яких негативних наслідків призводить порушення авторського права?
o Як класифікуються ЗМІ за способом передачі інформації?
o Як класифікуються ЗМІ за каналами сприйняття?
o Схарактеризуйте сучасний медіаландшафт України.
o Що таке латентні функції медіа і як вони впливають на суспільну свідомість та свідомість особистості?
o У чому полягає роль мас-медіа в суспільстві? Чому медіа називають «четвертою владою»?
o У чому полягають обов’язок і соціальна відповідальність журналіста?
o Чому журналісту має бути притаманне критичне ставлення до дій влади? Чому гарної влади для журналіста не існує?
o Який сенс має надання можливості висловитися для представників меншості в суспільстві?
o Що таке журналістська етика? Яке її призначення? До яких наслідків може привести порушення журналістської етики?
o Наведіть деякі положення з «Кодексу етики українського журналіста».
o Чому журналіст має бути особливо обережним при висвітленні питань, пов’язаних із дітьми? Які етичні норми існують щодо цього?
o Що таке пропаганда? Чому вона неприпустима у ЗМІ?
o Назвіть та стисло поясніть основні стандарти професійної журналістики.
o В чому полягає точність медійної інформації? Які ознаки перевірки інформації в медіа?
o Що таке «баланс думок»? Як визначити збалансованість медійної інформації?
o Що таке точність, повнота та достовірність інформації?
o Чому важливо відокремлювати в медіа факти від коментарів та оцінок?
o Чому інформація в медіа має бути оперативною?
o Що таке «мова ворожнечі (ворожості)»?
o Що означає в журналістиці поняття «джинса»? Наведіть ознаки джинси.
o Що означають поняття «цензура» та «самоцензура»?
o Як визначити ангажованість журналіста певними політичними, бізнесовими або іншими інтересами?
o Як визначити, коли журналіст виконує пропагандистські функції?
o Що таке права субкультур?
o Як в медіа гарантуються права людини на приватне життя?
o За рахунок чого отримують прибуток медіа? Що продають мас-медіа?
o Назвіть відомі вам види газетної реклами. Телевізійної.
o Як рекламу відділяють від інших програмних продуктів?
o Які основні підрозділи об’єднує газетна компанія?
o Як вимірюють телеаудиторію?

ІІІ. Види медіа

o Як розпочиналося телевізійне мовлення в Україні?
o Яка установа регламентує ліцензування телеканалів?
o Схарактеризуйте загальну картину програмування сучасного телеефіру.
o Які способи маніпуляції є на телебаченні?
o Як визначають привабливість телепродукту для глядача?
o У чому полягають інтереси вітчизняних медіамагнатів?
o За рахунок чого отримують прибуток телеканали?
o Як співвідноситься кіно та реальність?
o Назвіть основні елементи, що визначають жанрову структуру фільму?
o Як впливає розвиток технологій на кіномистецтво?
o Назвіть основні відмінності газети як виду медіа від телебачення й інтернету.
o Назвіть основні структурні елементи сучасної газети.
o Що таке газетні жанри? Як жанри розрізняють?
o Як розрізнити журналістські та рекламні матеріали?
o Назвіть найпоширеніші типи журналів? Які цінності вони пропагують?
o Проаналізуйте, чим різняться жінки, представлені в журналі для чоловіків, і жінки, представлені в журналі для жінок.
o Які найсуттєвіші ознаки масової культури?
o Які джерела прибутків радіостанцій?
o Що таке радіоформат? Який радіоформат найпоширеніший?
o Визначте найхарактерніші особливості поп-музики. Які цінності пропагує поп-музика?
o Який зв’язок існує між традиційними іграми та відеоіграми?
o У чому полягає взаємовплив між відеоіграми та екранними мистецтвами?
o За якими принципами класифікують відеоігри?
o Які фактори впливали на еволюцію відеоігор як сегменту індустрії розваг?
o Визначте можливі негативні впливи відеоігор на особистість.
o Визначте особливості фотографії як медіа. Назвіть основні фотожанри.
o Наведіть приклади впливу окремих фототворів на суспільну думку?
o Наведіть кілька прикладів фотографів, які суттєво вплинули на розвиток фотографії. У чому полягав їхній вплив?
o Які основні завдання репортажної фотографії?
o Які цілі можуть переслідувати фотографи-репортери, ретушуючи фотографії? Наведіть приклади.
o Чому членів фотоагенції Magnum Photos можна назвати фотографами-гуманістами?
o Чому зараз існує думка, що «професійна документальна фотографія як жанр померла»?
o Схарактеризуйте філософію, естетику та психологію селфі.
o Що таке Веб 2.0? Які основні характеристики Веб 2.0?
o Охарактеризуйте специфіку інтернет-медіа.
o Схарактеризуйте технологічні можливості YouTube у створенні та поширенні інформації.
o Схарактеризуйте технологічні можливості Google у створенні та поширенні інформації.
o Схарактеризуйте технологічні можливості Facebook у створенні та поширенні інформації.
o Охарактеризуйте політику конфіденційності Facebook.
o Чому користувацький контент менш надійний, аніж професійний?
o Назвіть головні етапи розвитку нових медіа.
o Визначте особливості роботи найпопулярніших соцмереж.
o Визначте можливі негативні наслідки спілкування в соцмережах.
o Визначте можливі негативні наслідки публікації інформації про себе в соцмережах.
o Визначте основні способи перевірки інформації з Інтернету.
o Що таке кібер-простір?
o Визначте основні принципи стилістики текстів в Інтернеті.
o Дайте визначення поняття «мультимедійність».
o Що таке «одностороння» та «багатостороння» комунікація?

ІV. Вплив медіа

o У чому полягає позитивний вплив медіа на розвиток особистості?
o У чому полягає негативний вплив медіа на розвиток особистості?
o Яким чином впливають медіа на інтелектуальний, емоційний, вольовий розвиток особистості?
o Що таке медіазалежність? Визначте можливі причини її виникнення.
o Що таке патологічна залежність від медіажанрів?
o Як в засобах масової інформації реалізуються PR-акції?
o Що таке парасоціальні відносини?
o Які ознаки маніпулювання інформацією? В чому полягає небезпека маніпулювання інформацією?
o Які об’єктивні характеристики медіа створюють можливості для маніпулювання?
o Що таке фрейми і в чому їхня позитивна і негативна роль?
o Які методи маніпуляцій застосовують у телевізійних політичних ток-шоу?
o Що таке наратив і як його використовують у політичній боротьбі?
o Яким чином інформаційний порядок денний дозволяє керувати масовою свідомістю?
o Які маніпуляції використовують політтехнологи?
o Які маніпуляції використовують в політичних ток-шоу?
o Які маніпуляцій ні можливості закладені у формат телевізійних новин?
o Як у ЗМІ використовуються суперечливі факти, інформація з анонімних джерел, приховані мотиви?
o Перерахуйте основні емоційні мотиви в рекламі.
o Назвіть раціональні мотиви в рекламі, що впливають на особистість.
o Які треба зробити висновки, щоб сформувати своє адекватне ставлення до рекламних меседжів?
o Що таке маніпуляція підсвідомістю?
o Які найбільш поширені технології підсвідомого впливу на реципієнта вам відомі?
o У чому полягає сутність технологій підсвідомого впливу ЗМІ?
o Чим викликана необхідність профілактики сучасних маніпуляційних технологій мас-медіа?
o Як використовуються в медіа наукові досягнення в галузі психології, соціальної педагогіки?
o Як використовуються в медіа гіпноз?
o Які найбільш поширені технології впливу на студентську та учнівську молодь?

V. Критичне мислення, аудіовізуальна грамотність та аналіз медіатекстів

o У чому полягає сутність критичного мислення педагогічних працівників?
o Назвіть основні риси критичного мислення.
o Визначте основні правила критичного мислення.
o Які навички може розвинути здатна критично мислити людина?
o Визначте основні правила оцінювання джерел інформації?
o Сформулюйте основні питання для критичного оцінювання медіамеседжів.
o Визначте умови розвитку критичного мислення учнів у процесі навчання.
o У чому полягає специфіка сприйняття аудіовізуального образу?
o Назвіть та схарактеризуйте сучасні жанри аудіовізуальних творів.
o Що таке аудіовізуальна грамотність?
o Яка роль аудіовізуальної грамотності в здатності критично сприймати твори сучасної екранної культури?
o Сформулюйте основні питання для декодування аудіовізуальних медіатекстів.

VІ. Медіапедагогіка й основи медіаграмотності як складові підготовки педагогічних та науково-педагогічних працівників. Вікідидактика

o Назвіть та прокоментуйте окремі методи інтеграції медіаграмотності.
o Назвіть та прокоментуйте шляхи формування інформаційної грамотності при викладанні окремих предметів.
o Чому важливо формувати в учнів навички новинної грамотності?
o Назвіть та прокоментуйте складові новинної грамотності.
o Наведіть приклади використання аудіовізуальної інформації педагогічними працівниками в практичній діяльності.
o Схарактеризуйте можливий вплив аудіовізуальної інформації на навчання і виховання учнів.
o Як реалізуються психолого-педагогічні та навчально-виховні аспекти засобів масової інформації в освітній галузі?
o Схарактеризуйте мультимедійність як психолого-педагогічну умову сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
o Які комп’ютерні навчальні програми вам відомі?
o Які навчальні ресурси Інтернету вам відомі?
o Що належить до медіакомпетенції педагогічних працівників?
o Схарактеризуйте дидактичний та виховний потенціал медіа.
o Наведіть приклади можливої інтеграції медіаосвіти з окремими предметами шкільної програми.
o Дайте характеристику етичним, культурологічним, духовним, моральним складовим аудіовізуальної інформації.
o Як може здійснюватися медіасамоосвіта в системі освіти впродовж життя?
o Обґрунтуйте необхідність  медіасамоосвіти як складової в системі освіти впродовж життя.
o Яка роль медіа у формуванні адаптаційного середовища для учнівської і студентської молоді?
o Як засобами масової інформації формуються світоглядні позиції дітей та молоді?
o Як впливають ЗМІ на формування особистості «із заданими властивостями»?
o Як впливають інформативний контент і внутрішні імпульси на варіанти поведінки особи?
o Яка може бути відповідальність особи за вибраний варіант поведінки на підґрунті отриманої інформації?
o Як впливають мас-медіа на формування інтимної сфери особистості?
o Поясніть спільне та відмінне понять «еротика» та «порнографія».
o Які можливі варіанти сприйняття натуралістичного, непристойного зображення статевого життя засобами масової інформації?
o Чи може медіазалежність призвести до аутизації особистості. Обґрунтуйте відповідь.
o Яким чином медіаосвіта може сприяти розвиткові критичного мислення учнів початкової школи?
o Наведіть приклади використання елементів медіаосвіти при проведенні тематичних тижнів у першому класі.
o Наведіть приклади інтеграції медіаосвіти в предмет «Я у світі».
o Що таке авторський освітній інтернет-ресурс?
o Які завдання дозволяє вирішити вчителю створення власного сайту?
o Що треба продумати вчителю, приступаючи до створення власного сайту?
o Визначте можливу структуру персонального сайту вчителя.
o На які групи цільової аудиторії може бути орієнтований персональний сайт учителя? Яким буде контент в залежності від цільової аудиторії?
o Визначте основні вимоги до персонального сайту вчителя.
o Які існують платформи для створення безкоштовних сайтів та блогів?
o Чому при створенні персонального сайту або блогу важливо не порушувати авторських прав?
o Назвіть основні шляхи популяризації («розкрутки») сайту, блогу або каналу на YouTube.
o Що таке вікіпроекти? Наведіть приклади вікіпроектів.
o Що таке Вікіпедія? Сформулюйте засади її функціонування.
o Визначте переваги і недоліки Вікіпедії як джерела інформації.
o Які правила і настанови існують у Вікіпедії?
o Які є способи використання Вікіпедії у навчальному процесі?
o Що таке Освітня програма Вікіпедії? Яка її мета?
o Які навички медіаграмотності потрібні при користуванні й редагуванні Вікіпедії?
o Чому важливо розвивати україномовний розділ Вікіпедії?
o Схарактеризуйте ставлення до авторського права в проектах фонду «Вікімедіа».
o Які конкурси проводяться у Вікіпедії та її сестринських проектах?
o Які сестринські проекти Вікіпедії вам відомі? Коротко схарактеризуйте їх.

Немає коментарів:

Дописати коментар